Krönika, stress

Det är stressigt på vardagarna. Man vaknar tidigt, äter frukost, duschar, packar väskan (som man återigen glömde packa dagen innan) sätter sig på cykeln, cyklar iväg, springer in till skolan, tar med böckerna och anländer flämtandes och svettig till första lektionen. Dagen går, du lyssnar, läser, lär, skriver, äter och pratar. Man kommer hem på eftermiddagen och du kanske får för dig att stressen lagt sig. Så är dock inte fallet. När man äntligen kommer hem har man läxor att göra i alla ämnen man haft under dagen, förutom detta så ska man kanske gå ut med hunden, hinna till träningen och samtidigt ha ett socialt liv. Inte det lättaste kanske? Vi försöker alla prestera bra i skolan framförallt så vill alla prestera bra i skolan även om det alltid inte blir som vi vill. Ända sedan vi var små har vi fått lära oss att skolan är något vi alla måste gå igenom läxor prov och redovisningar. Alla har vi framtidsdrömmar, men hur ska man resonera nu när man ska välja till gymnasiet? Ska man plugga för att utbilda sig till det man alltid drömt om eller ska man välja en ganska bred linje för att man är osäker på vad man vill bli innan gymnasiet så man har någonting att falla tillbaka på? Vi vill alla ha en karriär, vi vill alla bli något. Jag vill i inte bli fabriksarbetare som går till samma arbete dag ut och dag in. Jag vill inte vara ännu en i mängden. Jag vill låta mina drömmar gå i uppfyllelse, bli någon, göra karriär och lyckas. Jag tänker inte sitta som en soffpotatis om tio år, jag ger inte upp. Sån är inte jag. Jag kämpar och ska jaga mina mål tills jag uppfyller dem. Hur skulle mitt liv sett ut utan skolan? Skulle det vara detsamma, troligen inte. Jag skulle inte varit så utvecklad som jag är idag jag skulle inte känt samma människor som jag gör nu Mitt liv hade troligtvist varit ganska lugnt, vad skulle jag ha att stressa för? Skulle jag stressat för att hinna se samma gamla blaska på teven som går dag ut och dag in? Skolåren är kanske den stressigaste tiden i våra liv, så mycket vi ska hinna med på så kort tid men trots all denna stress så är skolan något bra, en bra utbildning är något vi alla kommer ha nytta av i livet.

"education is freedom" oprah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0